Mine

Emma skriver

2005-08-02

malmö och stockholm - himmel och helvete

Jaja, jag vet att jag är dramatisk, men nyss hemkommen från Malmö och Österlen känner jag som vanligt samma gamla frustration: Varför bor jag i Stockholm? Född och uppvuxen på Södermalm i Stockholm. Bor i vuxen ålder kvar på samma lilla inavels-ö. Detta innebär noll stimulering av ombyteskörtlar (samt dithörande nervtrådar) och är inte bra på något sätt. Dessutom är det dyrt, stressigt och uttjatat. Så varför bor jag kvar? Såklart jag vet svaret: Därför att jag gör det!

Och just det! Har ett litet scoop till från den kristna superblaskan! Där avslöjas världsnyheter som att en av våra folkkäraste(?) artister nyligen talade på Livets Ords Europakonferens. Bara så där! Vet inte vad ni tänker, men för mig räcker det som argument att börja läsa Dagen - varje dag.

Dessutom fanns det många referenser till debattartiklar i nämnda tidning i den bok jag just läste. "Himmel och helvete" heter den och är den första utgivna boken om mordet(n?) i Knutby. Jag tror att det är just det som är problemet. Att denna bok skulle vara den första. Det känns iaf som att Terese Christiansson/förläggaren/båda parter haft bråttom att få ut den... Alltför bråttom tyvärr.

Men nu läser jag John Ajvide Lindqvists bok - åååå vad han skriver fantastiskt! Kontrollerat språk men inte torrt. Stringent berättat men oväntat. Välavvägd dramatik utan övertydlighet. Inte ett ord för mycket. (Med andra ord, ungefär precis tvärtemot hur den här bloggposten artat sig kan man säga...;-)