Mine

Emma skriver

2005-07-04

pr-firmelogik

Har du något att säga?
Vi hjälper dig att synas och höras.
Oavsett om det är på gator och torg, i media eller riksdagens korridorer.
Hör av dig till oss om du vill:

  • Positionera ditt varumärke
  • Få hjälp att hantera en kris
  • Skapa opinion och påverka politiska beslut
  • Synas mer i media
  • Lansera en ny produkt
  • Medietränas
  • Utvärdera din kommunikation

    Avsändare till ovanstående budskap, såväl som dagens debattartikel i Aftonbladet är Tor Enqvist på PR-firman Hill & Knowlton. Enqvist har även tidigare tassat i de politiska kulisserna och ska visst tala om denna så kallade gratisgeneration på Almedalsveckan. Enligt Enqvists svårt haltande logik och dito retorik är priset för gratisgenerationens attityd högt för samhället, eftersom "ingenting är gratis" och "i alla led har många händer och hjärnor bakom sig, som ju kostar pengar".

    Intressant drag, att bunta ihop Metro, plankare och piratkopierare och peka finger mot en generation som för första gången på decennier kan förvänta sig en betydligt sämre levnadsstandard än sina föräldrar. Som förmodligen är mer medveten om kommersialismens krafter än någon hittills varit. (Vilken 13-åring känner inte pressen att ha en mobil, spelkonsol, mp3-spelare, dator osv - för vem är man annars?) Samtidigt en generation som växt upp under 1990-talets nedskärningar av skola, vård, psykiatri och omsorg (also known as "kommunaliseringen"). En generation vars majoritet sannolikt inte kommer att ha råd att flytta hemifrån - om de inte har välbeställda föräldrar - förrän de är 30. Och så vidare. (Jag vill inte fortsätta. Inte måla upp något slags pensionsdystopiskt skräckscenario. Slutar hellre här.)

    Är det alltså de som är gratisgenerationen?

    Begreppet verkar, trots sin tvivelaktiga analysgrund, ha börjat leva sitt alldeles egna liv. Nu med den massmedialt kolossalt överexponerade Almedalsveckan som plattform.

    Men vem bryr sig om Almedalsveckan? Inte så många av Dn.se:s läsare iaf (se resultatet av webbfrågan). Och förmodligen inte den så kallade gratisgenerationen heller. Och det kanske är lika bra. Med tanke på vissa som står för regin.

    P.S. Dessutom är de 1, 2, 3, 4, 5, 6 allra bästa sakerna i livet VISST alldeles gratis. Så det så.

    P.P.S. Apropå humor, punkt nummer två på Hill & Knowltons lista MÅSTE vara ett skämt, right?