Mine

Emma skriver

2005-06-06

musikfrågor

På min käre värdbloggares uppmaning svarar jag nu på musikfrågor. Fast det är konstigt, Jonathan Richman, Freddie Mercury och (tidiga) Elvis Costello är inte alls med. Svårigheten med summeringar kan därmed inte underskattas.

1) Hur stor datamängd har du på din dator/hur många cd- och vinylskivor äger du?
Knappt 15 GB + okänt antal mp3-, CD- och vinylskivor. Troligen alldeles för många för mitt eget bästa. (De tar plats, för att inte tala om de bisarra mängder av kassetter som jag inte kan slänga av sentimentala skäl.)

2) Senast inhandlade skiva?

Radioheads senaste, när den kom. *harkel* & *rodnar*

3) Senast spelade låt?
Paddy Mcaloon: I Trawl the Megahertz
Etertrålande av en mycket märklig man.

4) Nämn fem skivor som betyder mycket för dig.
the Smiths, 1:a skivan
Då allt Morrissey tog i fortfarande var helt magiskt.

David Sylvian - Secrets of the beehive
Då allt David Sylvian tog i också var magiskt.

Momus - Poison Boyfriend
Se föregående talare - det kan inte sägas bättre.

Radiohead - Ok computer
Jag vet, men den ÄR faktiskt precis så bra.

Mark Hollis soloskiva
Jag bara grät och grät och grät.

5) Tre låtar som inte finns med på nämnda skivor, men som betyder mycket för dig.
the Cure - Let's go to bed
Då man var som känsligast inför pop.

the Clash - Train in vain
Jag och min bästa kompis brukade ligga på golvet med släckta lampor.

Mahalia Jackson - Trouble
Gav uttrycket "sjunga ut" en helt ny innebörd.

6) Utse tre personer att skicka vidare frågorna till:
Jonas, Steffanie och Petter.