Mine

Emma skriver

2005-05-30

böcker (i efterhand)

Håkans, Håkans och Saras uppmaning svarar jag (också) på några bokfrågor.

1) Hur många böcker äger du?
Dammiga böcker i bokhyllor är tråkigt. Påminner om tidens (och ens egen) otillräcklighet. Så jag har de jag inte har i källaren i dubbla rader. Antal? Ingen aning. Kanske två-, trehundra.

2) Senast köpta bok?

En riktig våldtäktsman av Katarina Wennstam. Skrev om det.

3) Senast lästa bok?
Två växelvis: Bare-faced Messiah, the true story of L. Ron Hubbard av Russell Miller och Väggen av Marlen Haushofer.

4) Fem böcker som betyder mycket för mig (m.a.o. böcker jag läst minst tre gånger).

Om man ska utgå strikt från kriterierna, "läst minst tre gånger" måste jag gå tillbaka till den allmänt så kallade "slukaråldern". Alltså barn-/ungdomstiden. Då man var som cement, och avtrycken blev bestående.

  • Eloise av Kay Thompson, med teckningar av Hilary Knight. En fruktansvärt rolig bok med tragiska undertoner om en sexårig flicka som bor på ett "hemskt mycket stort hotell" som heter Plaza.

  • Kometen kommer eller Kometjakten av Tove Jansson. Den bästa undergångsstämningen.

  • Dracula av Bram Stoker - min första vuxenroman (jag var 8). Dödsfetischism. Sträckläste den flera gånger i rad. (Dracula - nu i bloggform. Via Stationsvakt.)

  • Duktig pojke av Inger Edelfeldt. Trots att jag vare sig var homosexuell eller kille, identfikationen var total. Någon (vuxen) förstod en!

  • Oscar Wildes dramer, A woman of no importance (om jag måste välja). Livet som kortspel. Dialoger att absorbera.

    Sånt som inte går att skilja ut som särskilda böcker: Sagor, dikter och dramer. Tolkien, C.S. Lewis, Ekelöf, Fröding, Tennessee Williams, Truman Capote, Fjodor Dostojevskij.

    5) Fem personer jag skickar frågan vidare till:

    Den som känner sig manad.