Mine

Emma skriver

2005-05-18

Ikea-Anna

Inspirerad av Stationsvakts samtal med moderat-Emma (och tidigare Kronofogdemyndigheten-Kim) vände jag mig till Ikeas Anna och frågade henne om hennes namn. Av minen att döma var det inte någon bra fråga.

Sedan frågade jag: Om man inte har någon familj, kan man ändå vara medlem i Ikea Family?

Anna svarade: Det finns cirka 10 000 produkter i Ikeas sortiment. Varje varuhus har ett urval av desa artiklar som beror på varuhusets storlek. Bassortimentet är detsamma över hela världen.

Jag: Kan man köpa sig en familj?

Anna: Allt är tillåtet så länge som det är moraliskt och etiskt riktigt.

Hon gör lite små miner då och då, som om hon mår lite illa eller så. Fascinerande. Jag bestämde mig för att testa Annas gränser. Obegripligt nog såg hon helt obekymrad ut över min nästa fråga.