Mine

Emma skriver

2005-05-05

kvinnoförför(lj)else

Sektvarning utfärdas. Denna gång för postorderföretaget Yves Rocher. Detta företag har inriktat sig till kvinnor och skickar horribelt inställsamma, personligt ställda reklamerbjudanden som fullkomligen osar av love bombing * och och manipulativa, adjektiv-indränkta fördomsfulla formuleringar och.. jag saknar ord. Citerar ur broschyren:

Perfekt förberedd inför sommaren!
Låt ditt ansikte stråla av lyckliga färger, lika intensiva som försommarsolen. Fresta med läppar i läskande orange. Låt ögonen förföra med paradisgrön skugga. Ge hyn lyster av gyllene aprikos.


Bara så där sakligt redovisande.

Och om en parfym:

Njut av flödande solsken
Som små solar lyser mimosans blombollar mot den blå himlen. Den varma luften är fylld av sensuell väldoft, lätt och fräsch men ändå alldeles förtrollande. Unna dig den upplevelsen, varje dag och upptäck att både du själv och alla i din närhet blir på strålande gott humör!


Jaha, är det så det funkar?

Och så ska man köpa parfym till sin mamma på mors dag:

Alla älskar rosor
Den röda rosens förförande doft är kärlekens symbol. Vad passar bättre till en älskad mamma!


Eller, håll i er, till sin man:

Hans drömmar är outgrundliga
Mellan himmel och vind, i dånet av de höga vågorna, förtollas sjögångens vilda skum till fascinerande ljusreflexer. Kittlande fräsch på huden och med smaken av salt på läpparna upptäcker han en ny oändlig kraft från den vida Oceanen.
Låt honom upptäcka Transat, den aromatiskt stimulerande havsdoften med intensiv fräschör av rosmarin och träig ambradoft - intensiv som en kraftfull våg.


Herregud. Tror de att man automatiskt, bara för att man fötts till kvinna, har fötts utan en fungerande hjärna?

* "Love Bombing: The practice of some cultic movements to shower new recruits or prospects with extra love and attention. Seen by many as an unethical persuasion tactic designed to hinder critical thinking regarding the pros and cons of joining or remaining with the group." ur Apologetics index.