Mine

Emma skriver

2005-01-19

truman burbank + jonas eckel = samlaren

Har just sett om Peter Weirs "the Truman show" och oj, att den kunde vara ännu bättre än jag mindes den! Verklighet kontra fiktion, den alltmer diffusa gränsen mellan sant och påhittat. Huvudpersonen "Jonas Eckel" i boken med samma namn som jag nyss läst, påminner om Truman. Han känns både skapad och verklig. Jag vet inte exakt varför jag tycker de är så lika, men tror att det har att göra med deras skam.

Det finns dessutom ytterligare en koppling i min hjärna, mellan Karin Fossum och författaren John Fowles och The Collector, Samlaren (som för övrigt också blivit film). I en annan av Fowles romaner, "the Magus", skriver han träffande om just - skam.

"The basis of shame is not some personal mistake of ours, but the ignominy, the humiliation we feel that we must be what we are without any choice in the matter, and that this humiliation is seen by everyone."

Hittat här.