Mine

Emma skriver

2005-01-09

muf-johans bekännelser



Läser Muf-Johans så kallade blogg, dock utan vare sig kommentarsfunktion eller RSS-feed. Han stöttar letternas rätt till lägre löner. Det är ju mycket fint och storsint av honom. Men.

I hans egenhändigt författade meritlista står att läsa:

"
Vill: Minska politikens makt över människors liv."

Okej, då kan han väl börja med att skrota sig själv. Eller?

Allvarligt. Som om politikens makt var något man kunde bestämma över, det som inte politiken lägger sig i AKTIVT kommer ju att finnas ändå! Intressekonflikter mellan arbetsgivare och arbetstagare och olika sociala grupper kommer likafullt existera. Handikapp, barnafödande, skilsmässor, missbruk, sjukdom och ålderdom, allt som gör människan mindre lönsam, produktiv och "fri" kommer också att finnas. Det kan inget parti eller ideologisk övertygelse blunda för. (Eller kan de?) Frågan är hur samhället hanterar dessa livsbetingelser. Om det tar hand om sina medborgare. Eller inte alls, som nämnda företrädare förespråkar.

Därför medlem i MUF: Jag är engagerad för att jag vill fatta fler beslut själv. Även om jag har fattat många som varit mindre bra, har de i alla fall varit mina egna och det betyder mycket för mig."

Men vad är nu detta? Ett slags bekännelse, i all enkelhet?