Mine

Emma skriver

2005-01-09

femman

1. Vilken nu levande, känd, svensk kvinna beundrar du mest och varför?
Sissela Kyle. Humorn står som spön i backen. Babben Larsson också, av samma skäl. Coco Moodysson för att hon gör så bra serier. Och alla bra bloggare. Tråkigt nog får oftast kvinnor företräde på grund av sitt utseende... kan faktiskt inte komma på någon mer.

2. Vilken nu levande, känd, svensk man beundrar du mest och varför?
Jonas Inde, för att han är en bra komiker och dessutom var modig nog att ge självmordstabut ett ansikte. Mustafa Can, Göran Rosenberg, Johan Berggren och Joachim Dyfvermark och Sven Bergman för bra journalistik. Och Gellert Tamas, för Lasermannen. Lukas Moodysson och Peter Birro, för att de gör precis vad de vill och tycker är viktigt. Och Johnny Stationsvakt, för att han lyckas göra nästan allt roligt.

3. Om du fick vara en nu levande, känd person för en dag; vem skulle du då vilja vara och varför?
Det måste nog bli George W Bush. Jag skulle göra avbön, ta hem alla soldater, lägga om min politik, kicka mina rådgivare o.s.v. o.s.v. Tråkigt skulle jag iaf inte ha.

4. Hade du någon särskild person, känd eller okänd, som förebild när du var liten?

Alla möjliga gillade jag. Kungen, Björn Skifs och Lasse Berghagen när jag var riktigt liten. Och Eva i Fem Myror. När jag blev äldre var det Carin Kjellman i folkrockbandet Folk och rackare. Sedan blev det Paul McCartney, Thåström, Jack Nicholson, Oscar Wilde, Mick Jones, Marc Almond och Morrissey. (Gemensam nämnare, någon?)

5. Om du blev utnämnd till Årets Populäraste Man/Kvinna, vad skulle du önska var orsaken till det?
Att jag gjort något musikaliskt/journalistiskt som slagit alla med häpnad. Typ skrivit världens bästa låt eller dragit brallorna av Fredrik Reinfeldt. Bildligt talat alltså. Den mannen har minst en hund begraven, det är jag säker på.

Från femman.