Mine

Emma skriver

2004-12-26

...men väskan är jättefin

Se där. En hel vecka sen jag skrev. Trist. Men jul, jobb och moderskap tar tid. Vilken tur då att veckans söndagsfemma hjälper mig att täcka det mest essensiella.

Femman vecka 52

1. Hade du en god jul?
Nej, jag hade i stället en mycket stressig och hemsk jul. Matlust hade jag ingen, och sov nästan ingenting. Bara slog in konstiga julklappar, samtidigt som jag oroade mig för att de inte skulle falla mottagaren på läppen.(Konstigt uttryck förresten - falla på läppen. Kan någon förklara var uttrycket kommer ifrån?)

2. Vad tyckte du om årets julvärd? Är det viktigt vem det är?
Ja, det är viktigt för de som kanske inte har någon familj, och liksom måste tillbringa julen med den där personen. Julvärden blir liksom de ensammas familjeöverhuvud. Men, till skillnad från de flesta har jag faktiskt inte så värst mycket emot Ernst Kirschsteiger. Han är väl snäll? Tycker att han känns lite sjuttiotalsbarnprogramsaktig; en typisk mjukisman. Lite väl snäll kanske, men vad gör det? Jag väljer att se Ernst som en motpol till all anabol, amerikansk fascist- och sexistmentalitet. Om man jämför Kirschsteiger med t ex Bush och Berlusconi är han faktiskt hur trevlig som helst.

3. Bästa julklappen, varför?
Min lillasyster gav mig en väska som hon sytt. Sytt. Till mig. Jättefin.

4. I Sverige firas ju julaftonen, så vad gjorde du på juldagen?
Jobbade, sa jag ju. Det hade brunnit i ett fyrverkerilager på Hornsgatan, folk hade evakuerats på självaste julaftonskvällen. Man kan säga att det höll mig sysselsatt.

5. Bandy, hockey eller rea; vad gäller på annandagen?
Igen, jobbade. Och vad är ett fyrverkerilager mot en jordbävning som uppmäter 8,9 på den logaritmiska Richterskalan? Och efterföljande flodvågor. Tror att jag kommer drömma mardrömmar i natt. Och prata i sömnen. Ordet jag kommer att upprepa är: tsunami, tsunami, tsunami.