Mine

Emma skriver

2004-12-18

ordspråk och förevändningar

Äpplen faller inte långt från päronträdet. Säger man ju. Det är ett av de larvigaste ordspåksomgörningarna jag vet. Ordspråk i övrigt tycker jag är ganska kul. Mina favoriter är:

Högmod går före fall

Liten tuva stjälper ofta stort lass

Den som gapar efter mycket mister ofta hela stycket


Alla de ovanstående innebär ungefär samma sak och kännetecknar något mkt svenskt. En härligt underdånig underdogmentalitet - förhäv dig inte, håll dig på mattan och var nöjd med det du har. Underbart, tycker jag. Eller iaf ganska kul av någon anledning.

Men det var inte alls det skulle skriva. Egentligen var det ett slags förevändning. Jag ville helt enkelt berätta att min son, som är 12 år och skejtare, har börjat blogga. På helt, nåja, typ eget initiativ. Och jag är så stolt.