Mine

Emma skriver

2005-02-24

viasat - nu med drag under galoscherna


TV3 :s slogan "Vi står för underhållningen!" Numera med tillägget "och rasismen".

Säga vad man vill om Robert Aschberg, men han låter inte sitt varumärke ligga och damma i alla fall. Eller är det TV3 som i sann resursspararanda satsar på återvinning?

Tre gånger under torsdagskvällen dyker han upp:

Först som cynisk programledare för dekadenta freakshowen Club Goa. Där passar han utmärkt, har inga problem med trovärdigheten. (Och med tanke på programinnehållet, hur skulle det gå till?)

Värre blir det när han en timme senare agerar auktoritär påannonsör för Insiders sällsynt illa ihopknåpade reportage med gravt kulturrasistisk vinkel. När Robban efter inslaget kör sin sedvanligt arrogante debattledare blir det smärtsamt uppenbart att snubben inte har tänkt igenom vad han står och säger. (Att samme man faktiskt fick pris för Årets folkbildare förra året gör åtminstone mig rätt mörkrädd.)

Och - precis när man hämtat sig något så när - dyker han upp i reprisen av Club Goa. Helt plötsligt åter i rollen som tramsig lekledare. Bara så där. Som om inget hade hänt.

Varumärket TV3 - 3:an med ringen runt - håller imagefanan högt. Kanalens profiler - Sofia, Robban, René och Anna med flera återkommer med hjärnsläppstäta intervaller. Och vad är det då de ska representera? Inte ödmjukhet, intelligens och ett självständigt, kritiskt tänkande efter vad det verkar. Snarare drag under galoscherna.

Är det detta MUF syftar på som alternativ till fri televison? (Hittat hos Johnny Stationsvakt.) Fattar faktiskt inte varför. Den kommersiella televisonen finns ju redan. Men att kommersialisera ALL tv kanske handlar om ökad valfrihet, vad vet jag?

Update: Har ändrat en massa i den här posten i efterhand. Insåg att man kanske inte ska skriva när man är så där upprörd. Man går så lätt över gränsen. Jag erkänner och lovar att lära mig av mina misstag. :-/