Mine

Emma skriver

2004-06-19

verklighetens center del 2

Apropå mitt förra inlägg (som blev lite kryptiskt på grund av tidsbrist) vill jag i efterhand tillägga följande:

För ett halvår sedan skrev jag en artikelserie (motsvarande c-uppsats) i samband med min treåriga journalistutbildning på Södertörns högskola. Ämnet var "Manipulation och påverkan" och det kom att handla mestadels om manipulativa organisationer som till exempel scientologirörelsen. I samband med min research stötte jag på flera intressanta organisationer, bland annat Huma Nova och Verklighetens center.

Hos Föreningen Rädda Individen (en ideell anhörigförening som arbetar med information kring manipulativa och destruktiva rörelser) står en pärm där de arkiverar samtal som rör företag eller organisationer som är okända för FRI:s medarbetare. Ett samtal rör BNI, Business Network International, ett annat Nu Skin Enterprises och ett tredje Huma Nova. Flera personer har hört av sig angående en högstadielärare som gått en kurs i "Verklighetens centers" regi. Han hade börjat uppträda gränslöst och skrämmande, enligt både elever och kollegor.

När jag nyligen kollade upp hur det gick för företaget upptäckte jag att de numera varumärkesregistrerat sin "avskalningsprocess" och kallar den LÖSNINGEN (TM). Säga vad man vill, men ingen kan anklaga dem för att vara särskilt ödmjuka...