Mine

Emma skriver

2005-04-04

maktlöshet och våld

Är inte så förjust i teater. En känsla jag haft sedan barnsben. Enligt min pappa ska jag som fyraåring ha sagt: "Jag HATAR teater. Det är bara duns duns duns, skrik skrik skrik." Trots att teater i teorin kan vara hur bra och viktig som helst, har jag många gånger suckande givit mitt fyraåriga själv rätt. Det är ju så hemskt när det är dåligt. Men också, så bra när det är bra.

Flickan och skulden som jag skrev om häromdagen blir nu teater. I samband med detta hölls i dag ett seminarium med författaren Katarina Wennstam och JämO Claes Borgström. De pratade bland annat om den nya sexualbrottslagstiftningen som trädde i kraft i fredags.

Efteråt fick Wennstam frågan varför män våldtar. Visste att hon skulle svara: "Det handlar inte om sex, utan om makt" och eftersom jag inte riktigt köpt detta argument (är inte sexualiten alldeles för komplex för att separera ut från gärningsmannens övriga lägging och brottsmotivation?) spetsade jag öronen lite extra. Och blev rätt mållös inför svaret. Wennstam talade nämligen om sina erfarenheter från rättegångar och möten med fällda våldtäktsmän och berättade att denne ofta inte kan få erektion och/eller utlösning vid brottstillfället! Detta borde väl avliva myten om att "Är en kille tillräckligt kåt kan han inte ta ansvar för sitt handlande" och dylikt. Hon sade också att våldtäktsmän, så olika de är, ofta delar en upplevelse av utanförskap och maktlöshet i någon form, att de ofta själva utsatts för verbal, fysisk eller psykisk kränkning som mobbning eller sexuella övergrepp. Någon i publiken förslog: Är det alltså maktlösa män som våldtar? "Ja, det kan man nog säga," svarade Wennstam.

Dessa argument - ihop med det faktum att våldtäkt används i krigföring - talar för att våldtäkt ändå handlar om makt i första hand. Tror att mytbildningen kring mäns sexualitet mer handlar om en oförmåga att se den krassa sanningen i vitögat: Det finns så många som mår dåligt i vårt samhälle. Och mår man dåligt sparkar man ofta nedåt.

Teaterversionen av Flickan och skulden har premiär på fredag. Hoppas verkligen att den är bra. Trots eventuella duns och skrik...