Mine

Emma skriver

2004-11-04

malmö - saker jag inte tänkt på förut

Min syster går serietecknarskolan här.
Min bästa kompis bor här.
Jag gillar Malmö.

Här finns nästan inga franchisekoncept, 7-11-butiken har ersatts av olika små livs. Närmast ligger Madonnas Livs. Det är några iranier som driver den. Den stänger kl 22. Det är lagom tycker jag.

Min kompis säger att hon tonar ner sin dialekt när hon är och handlar. "Folk här låter jordnära. När man pratar stockholmska låter det drygt, " säger hon. Det har jag aldrig tänkt på förut.

En annan sak som är annorlunda här är att man inte ser några tjocka människor. Vi tror att det kanske beror på att folk i Stockholm har mer pengar.

De har haft "Mangavecka" på serietecknarskolan. Det är bara den kommersiella Mangan som kommer hit. Manga betyder egentligen bara "comics" på japanska och behöver inte alls innebära jättestora ögon. Det har jag heller aldrig tänkt på förut.