Mine

Emma skriver

2004-10-29

årstider & demokrati

Obönhörligt mörker och en kyla (som får friluftstypen att utbrista "det finns inget dåligt väder bara dåliga kläder", och de omkring att mumla ohörbara voodooförbannelser).

Den här årstiden tror jag är grundläggande för den svenska mentaliteten. Så går man, som den privilegierade och internetrustade svensk man är, in och röstar på nån annan än Bush och Kerry.

För att jag kan.

För att jag vill slå ett slag för Demokratin. (Ni vet den där som åberopas oftare än någonsin, samtidigt som innebörden börjat bli alltmer uttunnad.)

För att jag tror att valskolk aldrig kommer att uppfattas som något annat än lathet/uppgivenhet/okunskap av de som har makten.

För att jag inbillar mig att världen kanske blir lite, lite bättre om inte mr Bush vinner valet...

Nåväl. Vintern lär komma i vilket fall som helst.

Tänk om man kunde rösta om årstider. Då skulle jag rösta på tidig vår. April.