Mine

Emma skriver

2004-05-08

staten och kapitalet

Okej, alla helfrälsta nikotinister kan sluta läsa nu.

Ho ho. Är någon kvar?

I sann FarmenQristina-anda tänkte jag dela med mig av mitt nya nikotinfria liv/helvete online. I tre veckor nu har jag varit utan nikotin, typ. (Har feströkt lite, men slutade genast efter att ha försökt få måndag förmiddag i rökrummet att verka som en...eh, just det, fest.)

Vaknade för tre veckor sedan och kände att jag var less. Bestämde mig för att ändra på något. Sluta snusa. "Perfekt", tänkte jag och sen dess har jag varit en olidlig typ, både för mig själv och andra.

Varför plåga sig? undrar någon. Det är ju hälsosammare än rökning? (Säger alla.)
Jo. För: Man blir ful och fattig av att snusa. För att inte tala om emotionellt lat. Så fort en känsla infinner sig kommer impulsen att parera den med en prilla. Dessutom blir man extremt beroende! En storrökare får i sig cirka 25-30 mg nikotin/dygn, en snusare (alla snusare är storkonsumenter!) 150 mg. Ja, du läste rätt.

Vad händer nästa år när man inför rökförbud på krogen? Ingen vet, men Swedish Match har sedan ett halvår tillbaka börjat satsa både stort och brett. Har någon missat den förtjusande lilla broschyren "Vårat sortiment"? Finns både i tobaksaffären, konsum och vivo...Har en känsla av att rökstoppet kommer sitta fint (som snus, höhö), både för staten och Swedish Match. Sida vid sida, tillsammans hjälps dom åt...